האם בתגובה לתחבורה הציבורית בשבת בירושלים, מתוכננת השבוע תגובה חרדית זועמת?
זו השבת השלישית ברציפות, 26.8.23, שהתחבורה הציבורית בשבת בירושלים נוסעת בלי למצמץ בכלל מול קולות המתנגדים. בכך, ירושלים למעשה הופכת לעיר הראשונה בישראל שבה מופעלת בשבתות תחבורה ציבורית. אמנם לא ביוזמת עיריית ירושלים, אך כן ביוזמת הסיעה הגדולה ביותר במועצת העיר – התעוררות בירושלים.
שני מיניבוסים שיתופיים מלאים יצאו היום מירושלים אל חוף הים בתל אביב. הביקוש גבוה, כך על פי דיווח של תנועת התעוררות בירושלים, והאיסוף נערך ממספר שכונות בעיר דרך מעבר במוקדים משתנים – מה שמעיד על מגוון הזמנות מראש במהלך ימות השבוע.
בסיעת התעוררות נותרים זהירים ומקפידים לשמור על קו מאוזן שבמסגרתו הם אינם מנסים להפוך את ירושלים לעיר מחללת שבת, ומנגד גם לא לעיר שיש בה כפייה דתית.
כך או אחרת, תחבורה ציבורית בשבת בירושלים קיימת ומאפשרת חופש תנועה למי שמוגבל ברכב פרטי, או למי שהנסיעה הבינעירונית יקרה לו.
תחבורה ציבורית בשבת היא גישה יעילה להפחתה ביוקר המחייה של משפחות חילוניות רבות בירושלים, ותהפוך יעילה וממשית יותר ויותר ככל שהקווים יתרחבו.
אלא שמנגד יש כמובן גם מי שמתנגדים לנושא. בשבועות האחרונים פנה סגן ראש העיר ירושלים אריה קינג ליועץ המשפטי לעירייה אלי מלכה בדרישה לבדוק האם ההסעות שמפעילה התעוררות הן בגדר תעמולת בחירות אסורה.
בינתיים, ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ששואף לקרוץ לקהל החילוני בירושלים, בין השאר דרך מגוון פסטיבלים בקיץ, ממלא פיו מים בנושא. זה אמנם תרחיש אופטימי כי ליאון כמובן יכול להביע התנגדות למיזם, אך מנגד די מובן כי הפרויקט הזה לא יוכל לקבל רוח גבית מראש העיר שנתמך ראשית ע”י מצביעים מהבלוק החרדי.
בקרב החברה החרדית וחלק מהפוליטיקאים המייצגים אותה בירושלים עולה ביקורת נוקבת על כך שהמיזם למעשה מתאפשר – התחבורה הציבורית שמופעלת בירושלים מראה כי בפועל איננה סופרת איש, וממשיכה זה השבוע השלישי ברציפות.
בשבועות הקרובים מתוכננת הבעת התנגדות חרדית משמעותית יותר לעומת הקולות שנשמעו עד כה. מפגן מחאה חרדי יחסום במהלך יום חול שייבחר את אחד הצירים המרכזיים בירושלים – אזור גשר המיתרים, היציאה והכניסה לעיר. הציבור החרדי וחלק מהפוליטיקאים המייצגים אותו אינם מתכוונים לקבל בהשלמה את המיזם שמופעל בירושלים בשבתות, גם אם לא נמצאה עד כה דרך משפטית פורמלית לעצור אותו.
מצד שלישי, נדמה כי להסעה השיתופית שמופעלת בינתיים חינם לכל נוסע, יהיה קשה להמשיך באופן הזה. נכון לעכשיו תנועת התעוררות בירושלים היא שמתקצבת את הפרויקט, אולם כדי להמשיך בו ולהרחיב את מפת הקווים יהיה צורך בדרישת תשלום קבועה מכל נוסע.
זה יהיה המבחן האמיתי של הציבור החילוני בירושלים – המשכיותו של פרויקט התחבורה הציבורית בשבת.
**********
קראו גם:
אלף פסטיבלים בירושלים לא יסתירו את האמת: גם קרית יובל מתחרדת
שני מיניבוסים מלאים יצאו בשבת לים: התחבורה הציבורית בירושלים תימשך אחרי הבחירות לעירייה?
יוזמת ההיפרדות לשתי מדינות: מה יעשו ירושלמיות וירושלמים שלא ירצו לחיות במדינת יהודה?