רכבת לילה לסעודיה וזינוק כלכלי אדיר? עוד חזון למועד

בוועידת G20 שהתקיימה בסוף השבוע, הכריזו ארה”ב, הודו, האיחוד האירופי וערב הסעודית על קידום פרויקט חיבור המזרח התיכון במסילות רכבת, כולל ישראל. הדבר עשוי להזניק את הכלכלה המקומית, אך ספק אם ייצא אל הפועל בעשורים הקרובים
Digital StillCamera

הפושים החמים של “ירושלים online” >> לחצו להורדת האפליקציה

ארה”ב, הודו, האיחוד האירופי וערב הסעודית הכריזו במהלך ועידת G20 שנערכה בשבת, על קידום פרויקט חיבור המזרח התיכון במסילות רכבת, שיכלול מסילות בין ישראל, ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.

במעמד האירוע נכחו נשיא ארה”ב ג’ו ביידן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, כך שחייבים להתייחס להצהרות הללו ברצינות.

הנשיא ביידן הכריז כי התוכנית היא “ביג דיל”, ועל פי הערכות עלותו כ-20 מיליארד דולר. “מסדרון תחבורתי מיועד להביא השקעות בתחומי הספנות והרכבות מהודו, כל הדרך לאירופה, ודרך איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן וישראל”, ציין ביידן.

הודו, שהופכת לכוח עולה בכלכלה העולמית, תשמח מקיצור שרשראות אספקה באמצעות חיבור שכזה למזרח התיכון. לפני כשנה, חברת RZD לוגיסטיקה הפכה לראשונה שמשתמשת במסדרון “הצפוני-דרומי” הבינלאומי, שמיועד להוות תחליף להובלות לאורך כ-7,200 ק”מ ממוסקבה, דרך איראן ועד למומבאי.

לפי הערכות גורמי מקצוע בהודו, הובלה בדרך הזו, שצפויה להתרחב עם מסילות רכבת נוספת, תחסוך למשתמשים 30% מההוצאות ו-40% ממשך זמן ההובלה. כיום הובלה מרוסיה דרך מיצר סואץ נמשכת 45-30 יום. העברה ברכבת מסנט פטרבורג למומבאי באמצעות רשת רכבות, תתקצר עד לעשרה ימים בלבד.

מבחינת ישראל, פרויקט דומה יחזק מאוד את הקשרים הכלכליים בינה ובין מדינות ערב שכבר חתמו על הסכמי אברהם, ובין מדינות שיצטרפו למעגל “הנורמליזציה” – כאשר ערב הסעודית נחשבת לחלום הרטוב של ראש הממשלה נתניהו בנושא זה.

מבחינת הסעודים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן חולם על עיר העתיד ניאום, שתתבסס באופן מוחלט על ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. פרויקט הדגל של נסיך הכתר הסעודי נפרס על פני 26.5 קמ”ר וההשקעה המוערכת בו עשויה להגיע ל-500 מיליארד דולר.

המיזם מגיע עד למיצרי טיראן בים סוף, וחיבור רכבת מניאום לאילת – ומשם לים התיכון – היא בהחלט אפשרית. מסילת רכבת כזו תאפשר לשנע סחורות במסלול חליפי למיצר סואץ, ועד לנמלים בישראל.

עכשיו רק נותר העניין הפעוט שכולל הסכם נורמליזציה עם הסעודים, ואז יהיה ניתן להתחיל ולחלום באמת על מימוש הפרויקט השאפתני. במידה וזה אכן יקרה, אחד מ”כאבי הראש” שיצטרכו להתמודד איתם בישראל יהיה ההתמודדות עם האתגרים האבטחתיים שיבואו עם הרכבות המלאות בסחורות.

אין ספק שבמערכת הביטחון יחששו מהצמדת מטענים לסחורות שמגיעות ממזרח, אלא שעד אז, אולי המוח היהודי יצמיח לנו פטנטים לבדיקה מהירה של הרכבות ויספק מנגנונים להעברה בטוחה של מכולות וקרונות לתוך ישראל.

*****
קראו גם:

– הכסף שלכם נשחק בעובר ושב? הכירו את הקרן הכספית

– מה נגיד? המינוי שצפוי להיות בעל השפעה אדירה על כלכלת ישראל

שוק הנדל”ן בישראל: הקשר בין גובה הריבית לסיבה שמחירי הדירות צפויים להמשיך לרדת

שיתוף
שיתוף

ירושלים-online הוא אתר דעות וידיעות המסקר את החיים בירושלים בעין כנה וישרה.
מול עולם של תקשורת מוטה, לעתים בעלת אינטרסים פוליטיים ומסחריים, שבו צפה וחוזרת עיתונות שטחית בסיקור החיים בעיר,
מביא ירושלים-online את המציאות כפי שהיא, לעתים בצד הימני של המפה, לעתים בשמאלי, לעתים מזווית חילונית, ולעתים דתית,
הכל דרך נבחרת של כותבים וכותבות ללא פחד וללא כל כוונה לחשבן לאינטרסים כאלו ואחרים.
האינטרס היחיד – שיקוף האמת והמציאות בנושאים של דת ומדינה, ביטחון אישי וצבא, יחסי חילונים-חרדים, יוקר המחייה,
שיקוף המציאות והאמת של ירושלים