ירידה לצורך עליה: אל בתי הכנסת הספרדים שברובע היהודי

שנה חדשה, עונה חדשה – והפעם, ברוח חגי תשרי והסליחות, נבקר במתחם ייחודי ספוג בשאר רוח. נדמה לי, שגם מי שאינו דתי, יוכל למצוא פה חוויה שתטביע אצלו חותם
בתמונה: בית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי

הפושים החמים של “ירושלים online” >> לחצו להורדת האפליקציה

חגי תשרי, עם השינוי במזג האוויר, יש בהם קסם משלהם. והנה גם בלוח השנה הכללי העונות מתחלפות. 22 בחודש הוא היום הרשמי שבו הקיץ מפנה את מקומו לסתיו.

הפעם נסייר ברובע היהודי ונבקר במתחם בתי הכנסת הספרדים. נגיע אל רחוב משמרות כהונה ונפסע עד שנגיע לגרם מדרגות האבן שבו נרד למפלס התחתון. כאן מתגלה לעינינו עולם ומלואו הנמוך ממפלס הרחוב הנוכחי.

מדוע בעצם? מוכרת הקביעה שלפיה בית כנסת צריך להיות דווקא במקום בולט בגובהו בתוך העיר, והנה כאן ארבעה מקומות תפילה וכולם מונמכים כאילו בהרכנת ראש.
משערים שהעניין קשור להגבלות מצד השלטונות התורכים (עות’מאנים), אך יש כאלה שגם מצאו לכך הצדקה במקורות. כך למשל, בפסוק “ממעמקים קראתיך ה'” (תהלים, ק”ל, 1).

בית הכנסת הראשון שנגלה לעינינו הוא זה הקרוי ע”ש רבן יוחנן בן זכאי, אותו תנא (חכם המשנה) דגול, תלמידו של הלל, שעמו מזוהה האימרה ‘תן לי יבנה וחכמיה’ כמוצא מחורבן ירושלים בשנת 70.

לפי המסורת כאן שכן בית מדרשו עד למרד הגדול. בית הכנסת, שנוסד בסוף המאה ה-16 או תחילת ה-17 בידי קהילת מגורשי ספרד, נהרס ונעזב במהלך מלחמת העצמאות ואחרי 67′ שוקם ואוכלס מחדש.

בואו נשב סביב הבימה שנמצאת במרכז. מולנו ארון הקודש היפה. מדוע שני פתחים? יש סברה שכדי לשכנע את העות’מאנים להתיר את בנייתו הוצב גם ארון לקוראן. מעליו, הסתכלו, ציור של הרקיע. את החכם-באשי, ראש הקהל והראשון לציון, נהגו להכתיר בבית תפילה זה, עדות למרכזיותו וחשיבותו.

נוצרה מסורת שלפיה המשיח יגיע משער הרחמים ויעבור ממש כאן. על מדף זכוכית הציבו שופר ופכית שמן, להודיע שהגיע, אם וכאשר. במהרה בימינו ואשרי המאמינים.

ממנו נעבור לבית הכנסת הסמוך, הלא הוא בית הכנסת אליהו הנביא. הוא קצת חריג בנוף. זהו בית כנסת אשכנזי בתוך מתחם של בתי הכנסת הספרדיים. מכאן ההבדלים הנראים לעין ובראשם הספסלים המסודרים בשורות מול ארון הקודש.
הארון הושג אחרי השואה באיטליה והובא משם בידי שמואל אומברטו נכון. האגדה מספרת שאליהו הנביא בכבודו ובעצמו ביקר במקום ומאז התקדש כסאו והפך סגולה להתעברות נשים.

גם פה, במהלך המלחמה ועם נפילת הרובע במאי 48′, המקום נהרס ונבנה מחדש רק לאחר מלחמת ששת הימים. במקום הכיסא ההוא נתרם חדש והוא מוחזק במערה קטנה, בואו ניגש ונראה.
מה עושה בית כנסת אשכנזי בתוך מתחם של בתי כנסת ספרדים? פעל כאן תלמוד תורה וקהילת קודש ובשלב מסוים במאה ה-18 לקהילה של יהודי אשכנז בירושלים לא היה היכן להתפלל, הם ביקשו מאחיהם הספרדים, שנתנו להם את המקום.

נצא והנה אנו עומדים בתוך בית הכנסת בעל השם המקורי: “האמצעי”. נכון, כי הוא ניצב בתווך, בין בתי כנסת נוספים. עד המאה ה-18 שימש ככל הידוע עזרת נשים של ביה”כ רבן יוחנן בן זכאי, אלא שהקהילה הספרדית גדלה והיה צורך בבתי תפילה נוספים. אגדה מספרת שמתחתיו עוברת מנהרה אל הר ציון שבו שוכן ציון קבר דוד המלך.

דרך “האמצעי” נגיע אל בית הכנסת האיסטנבולי. הדבר הכי בולט בתוכו הוא הקצוות: כאן ארון הקודש ושם, בצד הנגדי, הבימה. לאורך המעבר ביניהם מסודרים הספסלים. לכן זכה לכינוי בית הכנסת הדו-קוטבי. למעשה, זה נוסח מוכר מקהילות יהודיות באיטליה, תורכיה וארצות הבלקן והוא נקרא רומאניוטי.

בתמונה: בית הכנסת האיסטנבולי

במהלך השנים האוכלוסייה גדלה והמתחם, שראשיתו במאות ה-16-17, היה צר מלהכיל. מה גם שכשהגיעו יהודים מאיסטנבול, הם ביקשו בית כנסת משלהם. כך הוקם בית הכנסת הזה, הרביעי בקומפלקס שאנחנו רואים. הביטו ותראו את חלונות השיש ששובצה בהם זכוכית צבעונית ומקיפים את הכיפה למעלה וכך מכניסים פנימה הרבה אור. המקום שוקם בהדרגה אחרי כיבוש הרובע מחדש והוצבו בו ארון קודש ובימה מאיטליה.

אם יש לכם כוח וזמן, תוכלו להמשיך לבתי הכנסת “החורבה” והרמב”ן, שלהם ודאי עוד נקדיש סיור נפרד.
שנה טובה וחתימה טובה.

הקיץ עבר / שמואל בס
הקיץ עבר, החום הגדול
שנה חדשה באה לכל
רוחות מנשבות, נודדות ציפורים
הולכים ובאים הימים הקרים.

הביטו וראו קטונתי אתמול
הקיץ עבר ואני כבר גדול
שנה חדשה התחילה היום
היי נא ברוכה ובואך לשלום.

***

דור גפני

הכותב הוא דור גפני, מורה דרך
050-7774010

*******
למדורים נוספים של דור גפני:

בין חומותייך – טיול בירושלים

גבעת התנ”ך – קירחת ופורחת. טיול בירושלים

טיול בירושלים: קבר דוד וחדר הסעודה האחרונה

אל מסתורי הקישלֶה. טיול מתחת לאדמה בירושלים

מנהרת ארמון הנציב: לחצות את ההר דרך הסלע – טיול בירושלים

שיתוף
שיתוף

ירושלים-online הוא אתר דעות וידיעות המסקר את החיים בירושלים בעין כנה וישרה.
מול עולם של תקשורת מוטה, לעתים בעלת אינטרסים פוליטיים ומסחריים, שבו צפה וחוזרת עיתונות שטחית בסיקור החיים בעיר,
מביא ירושלים-online את המציאות כפי שהיא, לעתים בצד הימני של המפה, לעתים בשמאלי, לעתים מזווית חילונית, ולעתים דתית,
הכל דרך נבחרת של כותבים וכותבות ללא פחד וללא כל כוונה לחשבן לאינטרסים כאלו ואחרים.
האינטרס היחיד – שיקוף האמת והמציאות בנושאים של דת ומדינה, ביטחון אישי וצבא, יחסי חילונים-חרדים, יוקר המחייה,
שיקוף המציאות והאמת של ירושלים