הפרויקט התחבורתי הגדול אשר נפתח היום לתנועה בכניסה לירושלים, פותח שער חדש לעיר ומאפשר מעבר מהיר ותת קרקעי מהכניסה לעיר ועד למרכזה, זאת לצד חניון חנה וסע ענק, אשר העבודות להשלמתו נמשכות בימים אלה.
גם לאחר פתיחת שיקוע שז”ר לתנועה ימשכו העבודות במרץ להשלמת המרכיבים הנוספים הנדרשים ולהשלמת החניון שמתחת למנהרות.
הפרויקט, שקודם על ידי משרד התחבורה ועיריית ירושלים ובוצע ע”י חברת מוריה לפיתוח ירושלים, מורכב ממקטע הפרדה מפלסית באורך של כ- 730 מטרים וכולל שתי מנהרות ושני פתחי כניסה לחניון התת-קרקעי, הנמצא מתחת להפרדה המפלסית. השימוש במנהרות מיועד לנוסעים מהכניסה והיציאה מהעיר המעוניינים להגיע ישירות למרכז העיר. פתחי המנהרות, הכוללים אלמנטים עיצוביים עם תאורה, מצויים מצד אחד בסמיכות לגשר המיתרים ומצד שני בין צומת הרחובות בן צבי ואגריפס. הפרויקט יפצל ויווסת את עומסי התנועה משדרות הרצל ושדרות רבין ובכלל באזור הכניסה לעיר.
צילום: חברת אלמנטס, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים
מתחת להפרדה המפלסית נבנה בימים אלו חניון שז”ר, הכולל 5 קומות תת-קרקעיות בעומק של כ-40 מטר המכיל כ- 1,300 מקומות חניה. החניון עם קישוריות לכל מרכיבי התחבורה הציבורית ולהפרדה המפלסית, ועתיד להיפתח בשנה הבאה לאחר סיום עבודות הגמר והתקנת המערכות הנחוצות. החניון ישמש לא רק את משתמשי הרכבת הכבדה בתחנת נבון, אלא גם את אלו הבאים לעיר ברכב פרטי, תוך המשך התניידות בעיר באמצעות התחבורה הציבורית שבמפלס הקרקע.
פרויקט שז”ר, מצוי בלב רובע העסקים החדש הנבנה בימים אלו בכניסה לעיר, הכולל את המרכז התחבורתי הגדול ביותר במדינה. המרכז יחבר את קו הרכבת המהיר לתל אביב, שני קווי רכבת קלה, הקו האדום הקיים והקו הירוק העתידי, התחנה המרכזית עם עשרות קווי אוטובוס לכל רחבי העיר והמדינה, מוניות ומוניות שרות, נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ומרחב להולכי רגל. מנהרות ההפרדה המפלסית שמתחת לפני הקרקע, יאפשרו לרכב הפרטי להשתלב במערך התחבורה הציבורית שמעליהן, עם נתיבי נסיעה ייעודיים בתוך המנהרות.
ברובע העסקים צפויים להיבנות כמיליון וחצי מ”ר של תעסוקה, מסחר, מגורים ומלונאות. העבודות על פרויקט שז”ר דרשו תכנון מדוקדק ותיאום מלא בין לוחות זמנים של כל הגורמים הציבוריים והפרטיים המעורבים בהקמת הרובע.
צילום: שי שחר, באדיבות חברת מוריה לפיתוח ירושלים
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: “מרכז התחבורה העתידי שז”ר מייצג את התפיסה התחבורתית הכוללת שאני מקדמת, אשר שמה דגש על חיבוריות וקישוריות, ועל שילוב מוקדי תעסוקה, דיור ופנאי בסביבת המרכז. במרכז שז”ר ייפגשו הקו המהיר של רכבת ישראל, שני קווים של הרכבת הקלה, קווי אוטובוסים עירוניים, מטרופולינים ובין עירוניים, ואמצעי תחבורה משלימים כמו אופניים ומיקרו מוביליטי. המנהרות שייפתחו בקרוב ישמשו הן כנתיב המקצר את הדרך למרכז העיר, והן ככניסה לחניון ענק שבו יוכלו המגיעים לבירה להשאיר את הרכב ולהמשיך ליעדם בתחבורה הציבורית. זהו עוד צעד ענק בכיוון הנכון”.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: “פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז”ר מהווה בשורה של ממש לעיר ירושלים. אנו פותחים שער חדש המאפשר להגיע למרכז העיר בצורה מהירה, יעילה ובטוחה יותר. זהו צעד חשוב במהפכת התחבורה שאנו מובילים בעיר, והוא יתרום להפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ולשיפור הגישה למרכז העיר, וכן יהווה חלק משמעותי מהמארג התחבורתי באזור הכניסה לעיר. אזור אשר עובר שינוי משמעותי בשנים האחרונות ועתיד להפוך למתחם שוקק חיים המרכז תיירות, תעסוקה, מגורים מלונאות ותרבות”.
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “בפרויקט רובע העסקים החדש בכניסה לירושלים נפגשים תחבורה ועסקים, מסחר ופנאי, מגורים ואקדמיה. כאן יקום מרכז התחבורה המשולב הגדול בישראל, המיישם הלכה למעשה את חזון שרת התחבורה מירי רגב על ‘האבים’ תחבורתיים מתקדמים המבוססים על חיבוריות וקישוריות. מאות אלפי נוסעים יעברו כאן מדי יום, תוך מעברים קלים נוחים בין אמצעי תחבורה. כך ייראה העתיד – וזה קורה ממש בשנים הקרובות. בנוסף, המנהרות החדשות יפחיתו את עומסי התנועה בכניסה לירושלים וישפרו את הבטיחות לכל משתמשי הדרך”.
מנכ”ל עיריית ירושלים, איציק לארי: “היום אנו מציינים אבן דרך חשובה בהתפתחות עיר הבירה כעיר התחבורה הגדולה בישראל. פתיחת ההפרדה המפלסית בשדרות שז”ר היא צעד משמעותי בהפחתת עומסי התנועה בכניסה לעיר ובשיפור הנגישות לירושלים עבור תושביה ומבקריה. הפרויקט מהווה חלק ממהפכת התשתיות התחבורתית שעוברת על ירושלים, אשר תאפשר מתן מענה תחבורתי מקיף להתפתחותה של העיר”.