זמני כניסת ויציאת השבת בירושלים: פרשת “לך-לך”

בפרשת “לך-לך” יוצא אברהם אל הלא נודע ופוסע לארץ ישראל. מדוע בחר בורא עולם דווקא בחלקת הארץ הזו? שאלה טובה, מדובר באניגמה שפתרונה לא לגמרי ברור

הפושים החמים של “ירושלים online” >> לחצו להורדת האפליקציה

יג’ בחשון התשפ”ד

21.10.2023

כניסת השבת בירושלים: 17:19

יציאת השבת בירושלים: 18:31

 

פרשת השבוע – פרשת “לך-לך”

הקשר העמוק, המשמעותי של עם ישראל לארץ ישראל, לאדמתה ולביטחון תושביה, נקבע בפרשה שבפנינו: “וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־אַבְרָם לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:” (בראשית פרק יב פסוק א).

ההגירה מהניכר, מהזמני ומהמתנכר – תחילתה בפסוק זה. אברהם עולה לארץ ישראל עם בני משפחה ורכושם.

זה הציווי – לעזוב את המוכר והבטוח לכאורה, אל ארץ ישראל, המאוכלסת בעמים זרים, מוכת שמש, רעב ומימיה מועטים. ארץ שנבחרה ע”י האל מתוך מפתו האטלסית, הקוסמית והעולמית.

בחירה זו איננה ברורה עד עצם היום הזה, קשה להבנה. אנו מתקשים לרדת לסוף דעתו והחלטתו של בורא עולם – לבחור לעם ישראל מקום שאינו מצטיין בשפעת מימיו, איננו פורה במיוחד. חלקו הגדול על סף המדבר ומצוי בצל הגשם. הצבע הירוק שולט בו רק במקצת מחודשי השנה.

זו בחירה אניגמטית, ואולי ההסבר לה מצוי בסיפור גן העדן – נתתי לכם את גן העדן. היעדר המשמעת והכרת הטוב של אבות הגזע האנושי, הרחיק אתכם משם לצמיתות. זה אינו מקומכם יותר! גן עדן כבר לא יהיה לכם.

אך אברהם אינו מתעסק בלשאול, לבקש הסבר. לא מתמרמר על הטורח והקושי בהגירה ויוצא אל הלא נודע, אל דרך ארוכה ורבת קשיים – יוצא אל ארץ ישראל.

התנהגותו של אבינו הראשון לאורך המסע ותלאותיו, חושפת תכונות אנושיות שהכתירו אותו כאבי האומה – תכונות המשמשות לנו מופת וסמל לאורך הדורות.

הערכים לפיהם התנהל אברהם, לא נרכשו בבית הספר להתנהגות ולא נלמדו בשום אקדמיה.

דמות מובילה, מצטיינת ביצירתיות, תשוקה, הוגנות ויחס אישי.

ביציאתו מחרן, דואג אברהם לאחיין היתום שלו – לוט. כשמתעורר חשש להתנהגות לא מוסרית של רועיו של לוט, הוא נפרד מאחיינו – רק לאחר שהותיר בידיו את זכות הבחירה באיזו דרך ילך. הוא נפרד ממנו, אך לא נוטש אותו. כשפורצת מלחמה בארץ והעיר סדום בה שוהה לוט נכבשת, אברהם יוצא לחלץ את לוט, להציל את משפחתו.

ותרנות, פשרנות, אהבת הזולת, רדיפת שלום, בגרות, הבנת נפשו של האחר ואף ערמומיות – הן שהביאו את אברם להיות אב המון גויים – להיות אברהם.

בכל פסוק ופסוק בפרשה זו, אדם שואל את עצמו – איך הגיע אדם פשוט, לגלות נחישות ואמונה ולהפיץ את בלעדיות האל? מאין שאב את חוכמתו, אצילותו, היכולת לחשוב בגדול, להיות עצמאי ולהאמין להבטחותיו של האלוהים – להיות אבי האומה?

“ב וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. ג וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה” (שם, ב’-ג’). ואולי אמונה זו והביטחון באל, היו מגדלור למעשיו.

פרשת לך-לך מתחילה במילים אלה, אך בעצם אומרת לנו, לעם ישראל – קחו לכם את כל תכונותיו של האב הראשון שלנו, אמצו אותן – הן המודל שלכם.

בימינו, ימי מלחמה וקרבות, מול בני אדם שאיבדו אנושיות, שאיבדו צלם אנוש, שהותירו אחריהם חיילים, אזרחים, זקנים, נשים וטף, הרוגים, נרצחים, פצועים וחטופים. מין מציאות מזוויעה והזויה, הממחישה גיהינום עלי אדמות, נשתדל לזכור ולאמץ מקצת מתכונותיו של אברהם – אבינו, אב המון גויים ונוסיף, כל אחד להמנונו הפרטי, החלטה קצרה – כזה ראה ועשה.

******
קראו גם:

פרשת “נח”

פרשת “בראשית”

פרשת “וזאת הברכה”

זמני כניסת ויציאת השבת והחג בירושלים – סוכות

פרשת השבוע – “האזינו”: פרשנות וזווית

ראש השנה – פרשנות וזווית

שיתוף
שיתוף

ירושלים-online הוא אתר דעות וידיעות המסקר את החיים בירושלים בעין כנה וישרה.
מול עולם של תקשורת מוטה, לעתים בעלת אינטרסים פוליטיים ומסחריים, שבו צפה וחוזרת עיתונות שטחית בסיקור החיים בעיר,
מביא ירושלים-online את המציאות כפי שהיא, לעתים בצד הימני של המפה, לעתים בשמאלי, לעתים מזווית חילונית, ולעתים דתית,
הכל דרך נבחרת של כותבים וכותבות ללא פחד וללא כל כוונה לחשבן לאינטרסים כאלו ואחרים.
האינטרס היחיד – שיקוף האמת והמציאות בנושאים של דת ומדינה, ביטחון אישי וצבא, יחסי חילונים-חרדים, יוקר המחייה,
שיקוף המציאות והאמת של ירושלים