חברת התחבורה הציבורית אגד, שנרכשה על ידי קיסטון בעסקה של 3 מיליארד שקל ב-2022, צפויה להידרש לגייס כ-1.8 מיליארד שקל נוספים באוקטובר הקרוב. הסכום נדרש על מנת לממש את האופציה שקיבלו חברי אגד למכור את יתרת 40% מאחזקותיהם בחברה.
על פי דיווחים, קיסטון, בשיתוף קרן המורים והגננות, צפויות להשקיע מכספיהן העצמיים ולגייס הלוואות בנקאיות לצורך העסקה. לאחר המימוש, קיסטון תחזיק בשליטה מלאה על אגד.
במקביל, רן דורון, בעל מניות באגד, מנסה למכור חבילת מניות בהיקף של 20%-35% לפי שווי חברה של 5 מיליארד שקל, כמעט כפול ממחיר העסקה המקורית. עם זאת, הסיכויים להצלחת המהלך נמוכים לנוכח זכות הסירוב של קיסטון.
גורמים בשוק ההון מעריכים שאגד נרכשה במחיר גבוה, ולמרות ביצועיה הטובים לאחרונה, רמת הסיכון לעתיד גבוהה. ההסכם של אגד עם האוצר מסתיים ב-2029, ובמקביל היא אמורה לצאת למכרזים חדשים על אזורי הפעילות השונים.
אגד הציגה בשנת 2023 הכנסות של 5 מיליארד שקל, רווח נקי של 252 מיליון שקל ורווח תפעולי של 1 מיליארד שקל. החברה פעילה גם בהולנד, פולין והיסעים, ומחזיקה בנדל”ן ובזכויות בקו האדום בתל אביב.
המצב המתוח נובע מאי הוודאות הרבה סביב פעילות אגד בשנים הקרובות. קיסטון וקרן המורים צפויות לגייס מיליארד שקלים כדי לממן את תשלום האופציה, אך עדיין קיים חשש כלכלי לגבי העתיד. האם קיסטון תצליח לשמר את השליטה במחיר סביר? התשובה תלויה במאבק הסמוי בין בעלי המניות.