בעוד העולם חוגג את המעבר לרכבות מהירות, ישראל מתכוננת לקפיצת מדרגה משלה. לא עוד קו יחיד לבירה, אלא רשת תת-קרקעית מסועפת שתהפוך את ירושלים למטרופולין רכבתי ענק. השבוע, ברקע יום ירושלים, יצא לדרך פרויקט הדגל: תחנת “ירושלים מרכז”.
מדובר על הכפלת הקיבולת מ-6 ל-13 רכבות בשעה לכל כיוון, כאשר על פי התכנון, עד שנת 2040, ירושלים תוכל לקלוט 300 מיליון נסיעות רכבת בשנה – יותר מכל עיר אחרת במזרח התיכון. המפתח לשינוי טמון עמוק מתחת לפני הקרקע, באזור הדוידקה. כאן, בלב העיר, רכבת ישראל מתחילה לחפור את אחת מתחנות הרכבת המורכבות שנבנו אי פעם בארץ. “ירושלים מרכז” תהיה יותר ממסוף – היא תהיה צומת תחבורה ענקי שישלב רכבות ארציות, רכבות קלות, ואוטובוסים.
הפרויקט, שעלותו נאמדת במיליארדי שקלים, כולל שני אולמות נוסעים ענקיים – אחד ליד צומת יפו-נביאים, והשני ליד שטראוס. ביניהם יתפרשו ארבע מסילות מחושמלות ושני רציפי ענק באורך 400 מטר. השאיפות, עם זאת, חורגות הרבה מעבר לתחנה עצמה. “ירושלים מרכז” היא רק החלק הראשון במגה-פרויקט שיכלול גם את תחנת “ירושלים חאן”. יחד, הן יהפכו את הקו המהיר לתת-קרקעי לאורך כל העיר, ויחברו את הבירה לכל חלקי הארץ.
עו”ד משה שמעוני, יו”ר דירקטוריון רכבת ישראל, הסביר: “לפני קרוב ל-60 שנים שוחררה בירתנו ירושלים ואין דרך ראויה יותר לציין את היום הזה מאשר המשך בניינה ופיתוחה של העיר עם מגוון מיזמים ותוכנית חדשניות ועתידניות. הקמת תחנת ‘ירושלים מרכז’ מהווה אבן דרך משמעותית בפיתוח התחבורה הרכבתית שאנו מקדמים בעיר, בהתאם לתוכנית החומש של משרד התחבורה ורכבת ישראל. הארכת מסילות הקו המהיר לירושלים, יחד עם פרויקט הקמת מרכזים תחבורתיים מתקדמים שישלבו תחבורה מתקדמת עם מסחר, תעסוקה ומגורים, שאישר הדירקטוריון בראשותי לאחרונה, יאפשרו שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית ושל מרקם החיים בעיר”.
שיקו זנה, מנכ”ל רכבת ישראל, סיכם: “גם בשנה האחרונה, שהייתה מהקשות שידעה מדינה ישראל, חשוב לנו לקדם את התחבורה הציבורית בארץ ולהמשיך בתנופת פיתוח התשתיות הענפה. הקמת תחנת ‘ירושלים מרכז’ מהווה סנונית ראשונה בתכנית אסטרטגית רחבת היקף לפיתוח ושדרוג התחבורה הרכבתית בירושלים שתשפר באופן משמעותי את הגישה לעיר הבירה באמצעות עורקי תחבורה רכבתיים מהירים ומתקדמים, תוך שימת דגש על מתן שירות מיטבי לנוסעים. אני מאחל לכל הנוסעים ברכבת יום ירושלים שמח ובטוח”.