האם מחירי רכב חשמלי המיוצר בסין הולכים לזנק בקרוב עבור רוכשים בישראל ובאירופה?
לאחרונה, ברקע מאבק הסחר בין סין לאיחוד האירופי, עולות חדשות רעות עבור גם עבור הצרכנים בישראל: הנציבות האירופית מציגה שיעורי מכס חדשים שיוטלו על החברות הסיניות.
לפי התכנון שיעור המכס ייגבה החל מ-5 ביולי ובשווקים כבר חושבים כיצד להתמודד עם עליות המחירים.
כך לדוגמא היצרנית SAIC, מי שמוכרת באירופה ובישראל את מותגי MG ומקסוס, תקבל את השיעור הגבוה ביותר, 38.1%. ג’ילי, שמוכרת בארץ את גיאומטרי C, תחויב ב-20% ומנגד BYD תחויב ב-17.1%.
בו בזמן, ברקע הזינוק ברכישת רכב מסין ברחבי אירופה בשנים האחרונות, הרי שבסין מבהירים כי מנגד יוטלו בתגובה מסים על מכוניות אירופאיות – כך שמלחמת סחר בעצם אורבת ממש מעבר לפינה. כחלק מעניין זה, יצרנים שונים בסין יצטרכו להעביר בשלב הבא את הייצור למדינות באירופה.
אם כך, האם בישראל עומד לעלות מחירו של רכב סיני חשמלי? לעת עתה עשויה ישראל ליהנות מהעובדה כי המכס על מכוניות חשמליות סיניות, כמו על מרבית הרכבים במיובאים, נקבע בגבולותיה, לא בהכרח באופן מותאם לגובה המיסוי באירופה. לכן, ייתכן כי היצרנים הסיניים יחליטו בכלל כי השוק הישראלי עדיף עבורם ופחות מקשה עליהם מבחינת סחר.
עם זאת, קשה לראות את המגמה נמשכת לאורך זמן, מפני שלמדינת ישראל יש קשיים ייחודיים משלה שעלולים להכביד על המסחר, ובראשם כמובן המלחמה בדרום הארץ ובצפונה, מה שלא תמיד מאפשר מעבר חלק של רכבים המיובאים לישראל. בקרב משווקי הרכבים החשמליים מסין מבינים כי השוק מתקרב לטלטלה, וזאת מסיבה כפולה שתשפיע על המחירים: המלחמה בישראל ומאבק הסחר בין אירופה לסין.
כיצד כל זה יתבטא ישירות במפגש עם רוכשי המכוניות החשמליות בישראל? יש לקוות כי בצד עליית המחירים הצפויה באירופה, יצליחו השווקים בישראל לשמור על רמתם וואלי אף כאמור ליהנות מהעדפה של יצרניות הרכב בסין. כל זה כמובן לא לפני שברור עד כמה תשפענה השלכותיה של הרחבת המלחמה בצפון.