הבשורה הדרמטית עבור הנוסעות והנוסעים בתחבורה הציבורית בעיר ירושלים ובישראל בכלל – אם קיבלתם בזמן האחרון קנס במהלך נסיעה באוטובוס או ברכבת הקלה בירושלים, סיכוי לא רע שתוכלו לבטל אותו מפני שספק אם הוא חוקי.
מפרסום חדש של עמותת 15 דקות למען צרכני התחבורה הציבורית בישראל עולה כי לפי נוהל שקבע משרד התחבורה בשנת 2018 – מי מהנוסעים שיש לו חוזה נסיעה תקופתי – יומי, שבועי, חודשי, סטודנט סמסטריאלי או שנתי – לא יקבל קנס על כך שלא תיקף.
“ועם זאת”, כך בהודעת עמותת 15 דקות, “ניתנו קנסות והמון – ככה על חשבון הציבור. כלומר – קנסות בתעריף מוגדל שחולקו בגין אי תיקוף של מנוי תקופתי ניתנו בניגוד לנהלים של משרד התחבורה! בנוסף, נוסעי אגד נדרשו לשלם מלבד התעריף המוגדל שכלל דמי טיפול.
“אנחנו כבר חודשים רבים בדיונים בכנסת סביב הנוהל הזה”, נמסר בהודעת עמותת 15 דקות, “יחד עם עמותת “דרך כבוד”, וסוף סוף הוועדה לפניות הציבור מכירה בנוהל הזה, ובכך שדוחות לא אמורים להינתן לציבור – והנה היום זה מפורסם לכל”.
עוד נמסר כי לפי הנהלים של משרד התחבורה – “אין לדרוש תעריף מוגדל מנוסע שלא תיקף כרטיס מנוי תקופתי – יומי/שבועי/חודשי/סטודנט סמסטריאלי/שנתי. במקרה כזה יש להסביר שחובה לתקף כרטיס בכל מקרה”.
המשמעות – אם קיבלתם זה בניגוד להוראת משרד התחבורה.
כיצד ניתן אם כך לבטל את הקנסות? ההליך המשפטי עבור מי שכבר שילמו קנס שלכאורה לא היו אמורים לקבל, שונה מול מי שקיבל הוראת קנס אך טרם שילם אותה. בכל אופן, ברקע עליית המחירים בתחבורה הציבורית בירושלים נדמה כי העלויות של ציבור הנוסעים היומיומיים, לעבודה או לבית הספר, מתחילות להיות גבוהות ולהציק לכיס, כך שקנסות זה ודאי הדבר האחרון שציבור צריך להכביד על עצמו איתו.