כא בתמוז התשפ”ד
27.7.2024
כניסת השבת בירושלים: 19:04
יציאת השבת בירושלים: 20:20
פרשת השבוע: פרשת "פינחס"
לאחר סיום ספר ויקרא, שרוב תוכנו עוסק בבניית המשכן על פרטיו ודקדוקיו, לרבות תדריך מוקפד למלאכתם ומהותם הרוחנית של הכוהנים, בא ספר במדבר ומפרט את ערכי האדם, תוך הצגת דוגמאות והדגמות.
הדרך הארוכה והמתמשכת, המייגעת והמפרכת, המאכזבת והמייאשת, מייצרת אתגרים ומצבים מהם העם למד. לומד על ברכות, קללות, קנאה, תחרות, רדיפת בצע, חמדנות, תאווה, הכרת הטוב ושכר ועונש.
בפרשת 'פינחס' למד העם גם על מצב חדש, שכה מוכר לנו, על קנאה בשם האהבה כביכול, על קנאות בשם האמונה, הגוררת לעיתים מעשים שעל פניו נראים שליליים. זאת לא קנאות בשל חמדנות או תאווה, אלא קנאות מתוך משיחיות ואובססיה למושא הקנאה. התורה משבחת את פנחס על קנאותו לאלוהים וקובעת את שכרו:
"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי. לָכֵן, אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם. וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם–תַּחַת, אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו, וַיְכַפֵּר, עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר, כה', י-יג).

מה עשה פינחס, בנו של אלעזר הכהן? על מה התפרסם ובמה זכה שעל שמו נקראת פרשה שלמה? והתשובה – פינחס הרג את זמרי בן סלוא, מנשיאי משפחות שבט שמשון ואת כזבי בת צור בת נשיא מדיין. במעשהו זה, עצר את המגפה שהשתוללה בעם, כעונש על חטא בעל פעור בשיטים. עונש על כך שהעם התחיל לזנות עם בנות מואב ולסגל לעצמו מנהגי זבח ופולחן מואביים.
פינחס, שהיה למעשה נכדו של אהרן הכהן, הרג את זמרי בן סלוא מתוך קנאות טהורה לה', למצוות ולחוקים התורניים, מבלי היסוס האם להרוג את הבוגדים או שמא לנסות דרכי חינוך או ענישה אחרים. במעשה זה נחל פינחס כבוד גדול ויקר. הוא זכה, לאחר מות אביו אלעזר, לרשת את מעמדו ולהיות לכהן גדול. הוא עומד בראש משלחת המורכבת מעשרה נשיאים, אל שבט גד, ראובן וחצי שבט מנשה, כדי להוכיח אותם על מעשיהם. הוא הופך למפקד צבא שתחתיו 12,000 לוחמים מבני ישראל, היוצאים למלחמה במדיין, ונשלח ע"י יהושע בן נון, בצוותא עם כלב בן יפונה, לרגל ביריחו. הוא זה המכריז על מלחמה בבני שבט בנימין, לאחר מעשה "פילגש בגבעה" – סיפור על מעשה אונס ושפטים בפילגש, המצטרפת אל איש לוי, הנקלע בדרכו למחוזם של בני שבט בנימין ולן שם.
אם כך, מה רע בקנאות משיחית? האם נערי הגבעות, אנשי תג מחיר, הינם ממשיכיו של פינחס או של המכבים שנלחמו על זכותם על ארץ ישראל? מסתבר שסטייה אל הקיצוניות הקשה ביותר של הדת, מובילה אל הרס עצמי. קנאות דתית מושרשת ומובלת מתוך אמונה דתית קיצונית.
הנטייה לפונדמנטליזם מזנקת אפילו במצבים מחיי היום-יום, ויכולה לצוץ עם כל בעיה הנראית להם סבוכה. קנאות דתית נוקטת בהקטנה והמעטה באסטרטגיות אופציונליות אחרות. תגובות דתיות קנאיות ביותר, עלולות להתעורר בקרבם של אנשים בעלי ערך עצמי גבוה – הם פגיעים מאוד לחששות וללחצים – ומזמן איבדו את הסיפוק והתקווה להגיע למטרות מתוך חיים פשוטים. אנשים אלה מצויים בתוכנו – נבגי הספק במוחם, ומובילים אותם לקבוע את חיינו. חורצים את גורלנו ומובילים למצבי קיצון קשים. אלו מגבירים את רף הלחץ והחרדה, ובמקום לפתור בעיות, יוצרים עוד ועוד בעיות, הן עם עולמנו הפנימי והן עם זה החיצוני.
הקנאים המשיחיים רואים את כתבי הקודש, כפינחס, כמקור הבלעדי לערכים מוסריים, ללא הזדקקות לשיפוט אנושי-עצמי, עצמאי ובלתי תלוי. הם אינם מקדשים ערכים ונורמות אוניברסליים מודרניים, דוגמת ליברליזם, שוויון, פמיניזם, דמוקרטיה, ורואים אותם כנורמות חולפות.
פרשת פינחס דורשת מאתנו מחשבה עמוקה על גבולות הקנאות, על מעלותיה ומגרעותיה, ובמה נבחר ומדוע. איך נפעל גם אם נרגיש חוסר אמונה בצדקת הדרך. מתי נבין שלכל אחד מאתנו האמת שלו ועלינו להכיל אמיתות שונות משלנו. כיצד לא נגיע למצב בו דעתנו לא תעורר תרעומת, לא תפיל חללים, לא תרחיב את מעגל שונאינו ולא תוסיף לנו שונאים.
נתפלל להשריש קנאות מסוג אחר – קנאות לאהבה, סימפטיה, אהדה, חברות, הבנה והזדהות.
Sympathy/ Rare Bird
Now when you climb
Into your bed tonight
And when you lock
And bolt the door
Just think of those
Out in the cold and dark
'Cause there's not enough love to go ’round
No, there's not enough love to go ’round
And sympathy
Is what we need, my friend
And sympathy
Is what we need
And sympathy
Is what we need, my friend
'Cause there's not enough love to go ’round
No, there's not enough love to go ’round
Now half the world
Hates the other half
And half the world
Has all the food
And half the world
Lies down and quietly starves
'Cause there's not enough love to go ’round
See upcoming pop shows
Get tickets for your favorite artists
And sympathy
Is what we need, my friend
And sympathy
Is what we need
And sympathy
Is what we need, my friend
'Cause there's not enough love to go ’round
No, there's not enough love to go ’round