במבשרת ציון, אחד היישובים הירוקים בהרי יהודה, עלתה לאחרונה יוזמה שנועדה לשנות את פני התחבורה והפנאי באזור: שביל אופניים רחב המתוכנן להקיף את היישוב לאורך 22 ק"מ.
הפרויקט, שמובל על ידי המועצה המקומית וקרן קיימת לישראל, נתפס על ידי גורמים רשמיים כתוספת מבורכת לרווחת התושבים וכאמצעי בטיחותי למניעת שריפות. עם זאת, בתוך הקהילה המקומית נשמעות התנגדויות חריפות, ועתירה בנושא אף הוגשה לבית המשפט.
היתרונות: ספורט, נגישות ובטיחות
לטענת תומכי המיזם, שביל האופניים יאפשר לתושבי מבשרת ציון ליהנות מגישה נוחה יותר לטבע ויעודד אורח חיים בריא ופעיל. "מדובר בפרויקט סביבתי שיאפשר לאנשים ליהנות מהרכיבה ומההליכה בבטחה, בלי להסתכן בכבישים סואנים", מסבירה אחת הנציגות במועצה. בנוסף, השביל מתוכנן להיות נגיש גם לאנשים עם מוגבלויות, ובכך להרחיב את קהל היעד שיוכל ליהנות ממנו.
אך היתרון הבולט ביותר בעיני הרשויות הוא תרומתו של השביל להגנה מפני שריפות. "יצירת רצועת חיץ בין היישוב ליער תפחית את סכנת ההתפשטות של דליקות ותסייע לכוחות החירום בפעילותם", מסבירים בקק"ל.
ההתנגדויות: "אסון אקולוגי שיפגע בנוף הייחודי"
לצד ההתלהבות מהפרויקט, מתרבים הקולות הקוראים לעצור את העבודות. קבוצת תושבים הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים בטענה כי המיזם גורם נזק בלתי הפיך לטבע המקומי. "אנו עדים לסלילת שביל אספלט בשטח פתוח ייחודי, עם פגיעה חמורה בצמחייה ובחיות הבר", טוענת ז'ניה מוגילבסקי, אחת הפעילות התנגדות לפרויקט.
המוחים טוענים כי במקום לסלול שביל אספלט שעלול לפגוע בנוף ההררי, ניתן היה לבנות מסלול עפר טבעי, שישמור על הסביבה וימנע פגיעה במאזן האקולוגי.
העתיד של השביל – הכרעה משפטית?
נכון לעכשיו, העתירה שהוגשה לבית המשפט יכולה להוביל לעיכוב בעבודות, ובמבשרת ציון מחכים להכרעה. המחלוקת סביב הפרויקט ממחישה את הקונפליקט התמידי בין פיתוח תשתיות ונגישות לרוכבי אופניים לבין הצורך הדחוף בשימור הטבע. האם בסופו של דבר יימצא פתרון שיאזן בין שני האינטרסים? תושבי מבשרת ציון ממתינים לתשובות.