החל מה-9 בפברואר 2025, הרכבת הקלה בירושלים השביתה את פעילותה למשך חמישה ימים לצורך שדרוג מערכות, הפעלת קרונות חדשים ונסיעות מבחן והרצה כחלק מהארכת הקו האדום לשכונת נווה יעקב בצפון ולבית החולים הדסה עין כרם בדרום. במהלך תקופה זו, הוצעו לנוסעים חלופות תחבורה ציבורית באמצעות קווי אוטובוס מתוגברים.
עם סיום ההשבתה, הנוסעים ייהנו מתוספת של לא פחות מאשר 12 תחנות חדשות לאורך הקו המורחב. אולם, לצד השדרוגים, החל מה-25 בפברואר 2025, מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים יעלה מ-6 שקלים ל-8 שקלים – עלייה של 33%. העלאת המחיר, שהייתה אמורה להתבצע כבר ביולי 2024 אך נדחתה, מעוררת שאלות לגבי הכדאיות הכלכלית של השימוש ברכבת הקלה.
העלייה המשמעותית במחיר הנסיעה עלולה להכביד על כיסם של הנוסעים הקבועים, במיוחד לאור העובדה שהרכבת הקלה מהווה אמצעי תחבורה מרכזי עבור תושבי ירושלים. בעוד שהשדרוגים וההרחבות מציעים שירות משופר ונגישות מוגברת, נשאלת השאלה האם העלאת המחיר מצדיקה את התמורה? ובנוסף, מדוע ברקע השדרוג לא נשמר המחיר הקודם?
בתוך כך, ההשבתה הזמנית של הרכבת לצורך השדרוגים גרמה השבוע לעומסים ולשיבושים בתחבורה הציבורית בעיר, מה שמעלה ביקורת על תזמון העבודות וההיערכות לחלופות תחבורתיות. האם הנוסעים יקבלו את הערך המוסף המצופה מהשדרוגים, והאם העלאת המחיר תתורגם לשיפור ממשי בחוויית הנסיעה? בסופו של דבר, השאלה המרכזית היא האם הרכבת הקלה, עם השדרוגים והעלאת המחיר, תמשיך להיות הבחירה המועדפת על תושבי ירושלים, או שמא הנוסעים יחפשו חלופות תחבורה אחרות, זולות ונגישות יותר?