בירושלים גובר הוויכוח סביב אחד מפרויקטי הנדל"ן השאפתניים ביותר בתולדות העיר – "בורג' חליפה ירושלים", אם תרצו – מתחם אפשטיין. המיזם נועד להציע פתרון אמיתי לבעיית מחירי הדיור הגואים, באמצעות בנייה לגובה שתוסיף מאות יחידות דיור חדשות לאזור שדרות הרצל ולכן מכונה בורג' חליפה הירושלמי. אלא שבזמן שמומחים ואנשי נדל"ן מזהים כאן פוטנציאל ליצירת שינוי, המתנגדים ממשיכים להיאחז בטענות ישנות על עומסי תנועה ופגיעה בקו הרקיע – גם כשהמציאות מוכיחה אחרת.
בורג' חליפה ירושלים – סוף סוף פרויקט שמבין את הבעיה
"בורג' חליפה הירושלמי – מתחם אפשטיין, כולל הקמת מגדל בן 40 קומות בשדרות הרצל, בין קריית היובל לבית וגן, עם 240 יחידות דיור חדשות. מתוכן, 50 דירות בגודל של עד 55 מ"ר יוקצו לזוגות צעירים, ו-50 דירות נוספות יושכרו לטווח ארוך של לפחות 12 שנים. בשונה מפרויקטים אחרים, כאן נעשתה חשיבה על יצירת מתחם מעורב – עם 11,000 מ"ר של שטחי מלונאות, 300 מ"ר שטחי מסחר, ו-4,000 מ"ר מבני ציבור שישמשו מוזיאון ומרכז תרבות.
אבל מה שבאמת יוכל להפוך את בורג' חליפה הירושלמי לפתרון אמיתי למחירי הדיור הוא הנגישות התחבורתית יוצאת הדופן שלו. המגדל ימוקם בסמוך לתחנת הרכבת הקלה בירושלים ולמתחם חניון "חנה וסע", מה שמאפשר מגורים בעיר ללא תלות ברכב פרטי. זהו בדיוק סוג הפתרונות שהערים הגדולות בעולם כבר אימצו – וכעת, סוף סוף, גם ירושלים עושה צעד בכיוון הנכון.

אדריכל מקומי- סטודיו יגאל לוי אדריכלים
למה המתנגדים טועים?
כמעט כמו בכל פרויקט משמעותי, גם במקרה של בורג' חליפה ירושלים קמה אופוזיציה קולנית שטוענת כי המגדל יפגע בנוף העירוני ויגרום לעומסים תחבורתיים. אבל בפועל, ההתנגדות הזו לא עומדת במבחן המציאות.
קודם כל, בורג' חליפה הירושלמי ממוקם על אחד מצירי התחבורה הציבורית המרכזיים של העיר. מי שחושש מ"עומסים נוספים" כנראה מתעלם מכך שהפרויקט דווקא יפחית את התלות ברכב פרטי. בנוסף, הטענה שהמגדל יפגע בקו הרקיע של העיר נשמעת מיושנת – תל אביב, לונדון ופריז כבר עברו מזמן לבנייה לגובה, ומחקרים מראים כי זו הדרך היעילה ביותר להורדת מחירי הדיור.
והחשש שהדירות יימכרו למשקיעים זרים? נבדק ונמצא לא מבוסס. כמות גדולה מהדירות בפרויקט מיועדת להשכרה ארוכת טווח, כך שהן ישרתו את הציבור הרחב, ולא ישמשו כנדל"ן להשקעה.
בנייה לגובה היא לא טרנד חולף – היא הכרח בערים שסובלות ממחירי דיור מרקיעי שחקים. בורג' חליפה ירושלים עשוי להיות נקודת מפנה, שתוכיח כי גם בירושלים ניתן לייצר היצע משמעותי של דירות חדשות מבלי לפגוע בצביון העיר. אם הוא יצליח, הוא עשוי לסלול את הדרך לפרויקטים נוספים שיוזילו את מחירי הדיור בעיר.
אז במקום להתנגד לכל שינוי, הגיע הזמן להכיר בעובדות: אם ירושלים רוצה להפסיק להיות אחת הערים היקרות בישראל, פרויקטים כמו בורג' חליפה הירושלמי הם לא אופציה – הם הכרח.