"בוא רק תראה": כך רשתות השיווק מפילות אותך במלכודת הקופונים

התכוונתם לקנות רק חלב ולחם? יצאתם עם עגלה מלאה וחשבון של מאות שקלים. כך עובדת השיטה הפסיכולוגית שמניעה את יוקר המחיה בישראל
אישה בוחנת קופון ליד עגלת קניות עם שלט מבצע בסופרמרקט
המבצע הקטן שמוביל לעגלה מלאה: כך נראית מניפולציה צרכנית

כל קופון הוא פיתיון – וכל מדף הוא אסטרטגיה

בימים שבהם יוקר המחיה בישראל שוברת שיאים, הצרכן הישראלי הפך לחשדן ומחושב. אבל מול שיטות השיווק של הרשתות – לרבים פשוט אין סיכוי. הכל נראה תמים: שליחון לתיבת הדואר, הודעת פוש, או כרטיס מועדון שמציע 1+1 על מוצר שולי. אתם מגיעים כדי לנצל מבצע קטן – ויוצאים עם עגלת קניות שלא תכננתם.

הקופון הוא רק השער. ברגע שהרגל דרכה בחנות, מופעלות שיטות פסיכולוגיות מהמתקדמות בעולם. ממיקום המדפים (לחם וחלב תמיד יהיו בקצה כדי שתעברו דרך כל הפיתויים), דרך צבעים מסוימים באריזות, ועד לשירים קצביים שנועדו לגרום לכם להישאר יותר זמן – ולרכוש יותר.

כך אתם קונים יותר – ולא שמים לב

מחקרים מראים שצרכן שנכנס בעקבות מבצע "מוגבל בזמן" או קופון אישי, קונה בממוצע 37% יותר ממה שהתכוון. רשתות השיווק שואפות ליצור תחושת דחיפות: "המבצע נגמר מחר", "נותרו פריטים אחרונים", או "רק לחברי מועדון". המילים משתנות – אבל התוצאה קבועה: יותר כסף יוצא מהכיס.

מומחים לצרכנות ממליצים להיכנס עם רשימה ברורה, לא לסטות ממנה, ולהימנע מ"שיטוטי מדפים". אחרים מציעים להימנע לחלוטין ממבצעים שנשמעים טובים מדי – במיוחד כשאין בהם צורך אמיתי.

בין פסח לבלגן בקופה – דווקא עכשיו חשוב לשים לב

חג הפסח נחשב לתקופה הכי רווחית לרשתות המזון בישראל. הציבור קונה כמויות עצומות של מוצרים – ורשתות השיווק עושות הכל כדי להפעיל עליו לחץ לקנות עוד ועוד. עגלות מתמלאות, הארנקים מתרוקנים – ורובנו כלל לא שמים לב לתמרון.

אז רגע לפני שאתם שוב "רק עוברים לראות" – תזכרו: הקופון הוא רק ההתחלה. יוקר המחיה מתחיל בדיוק שם.

שיתוף
שיתוף
הישארו מעודכנים רוצים לקבל את הפושים החמים של ירושלים אונליין? בפעם אחרת כן

ירושלים-online הוא אתר דעות וידיעות המסקר את החיים בירושלים בעין כנה וישרה.
מול עולם של תקשורת מוטה, לעתים בעלת אינטרסים פוליטיים ומסחריים, שבו צפה וחוזרת עיתונות שטחית בסיקור החיים בעיר,
מביא ירושלים-online את המציאות כפי שהיא, לעתים בצד הימני של המפה, לעתים בשמאלי, לעתים מזווית חילונית, ולעתים דתית,
הכל דרך נבחרת של כותבים וכותבות ללא פחד וללא כל כוונה לחשבן לאינטרסים כאלו ואחרים.
האינטרס היחיד – שיקוף האמת והמציאות בנושאים של דת ומדינה, ביטחון אישי וצבא, יחסי חילונים-חרדים, יוקר המחייה,
שיקוף המציאות והאמת של ירושלים