מגשר תחבורה למוקד תיירות מואר
בדיוק בכניסה לירושלים, מעל צומת שדרות שז"ר ויפו, נמתח גשר עצום שכולם מזהים – אבל לא תמיד יודעים מה תפקידו. מדובר בגשר המיתרים, שתוכנן על ידי האדריכל הספרדי הנודע סנטיאגו קלטרווה. הבנייה החלה בשנת 2005, והוא נחנך רשמית ב-25 ביוני 2008.
אורכו של הגשר כ-380 מטרים, והוא כולל תורן מרכזי בגובה 119 מטרים. זהו גשר מעוגן-כבלים, שבנוי על טהרת הסימטריה הא-סימטרית – וייעודו המקורי כלל העברת הרכבת הקלה מעל הצומת המרכזית, בציר רחוב יפו-הרצל. אך מהר מאוד הפך למשהו נוסף: אייקון עירוני עם נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה.
מהלעג הציבורי – לתמונת סלפי מנדטורית
בתקופת הקמתו, לא מעט ירושלמים הרימו גבה: למה בכלל צריך גשר ענק, ולמה הוא נראה כאילו נלקח מספר סקיצות על מגדל אייפל? גם העלות, שהגיעה לסביבות 250 מיליון שקלים, עוררה דיון ציבורי רחב.
אבל משהו קרה בשנים האחרונות. התאורה הלילית המרהיבה, שנדלקת בצבעים משתנים – ורצף הסלפיז של תיירים, זוגות מאורסים, משפחות ובלוגרים – הפכו את הגשר ממבנה טכני ליעד ויזואלי. יש שיאמרו: גם מי שלא יודע מה תפקידו, יודע שהוא נראה מעולה בסטורי.
גשר עם סיפור – ולא רק עם כבלים
מעבר ליופיו, הגשר מסמל את המעבר של ירושלים לעידן תחבורתי חדש – הרכבת הקלה, החזון של חיבורים עירוניים, והניסיון לשלב בין עתיק למודרני. בדיוק כמו העיר עצמה, גם גשר המיתרים נע בין ייעוד שימושי לבין חזות דרמטית, שמשאירה רושם.
אז בפעם הבאה שתצלמו אותו – תזכרו שגם לגשר יש עבר, לא רק תאורה יפה.