העיר מצלמת אותך: מה באמת קורה בצמתים של ירושלים?
מצלמות חדשות בצמתים מרכזיים גורמות לסערה – בין בטיחות למעקב הדוק
ירושלים משנה את פניה – ומי שנכנס לעיר או נע בין שכונותיה לא יכול שלא להבחין בעמודים החדשים עם מצלמות מתקדמות שמביטות לכל כיוון. מה שהתחיל כניסוי מצומצם באזור הכניסה לעיר, התרחב בשבועות האחרונים לצמתים נוספים, בהם רחוב יפו, גבעת שאול, דרך חברון ואזור תלפיות. מדובר בפרויקט עירוני שמובל על-ידי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, במטרה לשפר את זרימת התנועה ולהגביר את האכיפה נגד נהגים עברייניים. אלא שלא כולם מרוצים.
הציבור מבולבל: שקיפות חלקית וחשש מהפרת פרטיות
בקרב חלק מהתושבים נשמעת ביקורת חריפה, בעיקר על תחושת "האח הגדול" והיעדר שקיפות ציבורית. "זה מרגיש כאילו מישהו עוקב אחרינו כל הזמן, גם כשלא עברנו שום עבירה", אמרה תושבת שכונת בקעה. אחרים מדגישים את הפוטנציאל לקנסות אוטומטיים ולא מוצדקים, במיוחד על עבירות שוליות כמו חציה בקו לבן או עצירה לפני מעבר חציה. גורמים בעירייה מציינים כי רוב המצלמות מופעלות רק במקרה של עבירה ברורה, והמערכת אינה מזהה לוחיות רכב לצורכי מעקב כללי.
בפועל, המצלמות כבר הובילו לירידה של עשרות אחוזים בעבירות תנועה בצמתים מסוימים. כך לדוגמא, בצומת הכניסה לעיר, ליד גשר המיתרים, נרשמה ירידה של 40% בפניות לא חוקיות מאז הופעלו המצלמות. בעירייה שוקלים להרחיב את התוכנית גם לאזורים עמוסים כמו מזרח העיר, שכונת רמות והכניסה להר חוצבים. יחד עם זאת, עדיין אין מדיניות ברורה לגבי אופן השימוש במידע המצולם, דבר שמעורר חששות גם בקרב משפטנים.
לצד השיח הציבורי, יש גם מי שרואים במהלך הזה ברכה של ממש: "רק מצלמות מרתיעות באמת נהגים מלעבור באדום", טוען נהג אוטובוס. לדבריו, מאז שהותקנה מצלמה בצומת שבו הוא עובר מדי יום – כמעט לא נרשמות חריגות מצד רכבים פרטיים או דו גלגליים.
כך או כך, נראה שירושלים מצטרפת לטרנד עולמי של ערים חכמות ומרושתות – אך בהיעדר מדיניות שקופה ואיזונים מוסדיים, המעקב עלול להפוך לנושא הנפיץ הבא בעיר.