הם מופיעים פתאום, מפתיעים ברגע הנכון: הפסנתרים הציבוריים הפזורים ברחבי ירושלים כבר הפכו מזמן להרבה יותר מכלי נגינה. הם הפכו לרגע של חסד. מישהו מנגן, מישהו עוצר להקשיב, מישהו פשוט חולף ומחייך. בצל שגרה לחוצה ולעיתים מתוחה, זוהי תזכורת קטנה לכך שאנחנו כאן – ואנחנו לא לבד.
צלילים במרחב הפתוח
בירושלים פועלים כיום מספר פסנתרים פתוחים, ביוזמה עירונית שמשלבת בין תרבות נגישה לבין מרחב עירוני מזמין. הפסנתרים מוצבים בעיקר בכיכרות מרכזיות כמו כיכר ספרא וכיכר ציון, ולרוב מלווים בשלטים מעודדים כמו "You are not alone" או "נגן לעצמך – או לאחרים".
התוצאה מרגשת במיוחד: ילדים, קשישים, חיילים, חרדים ותיירים – כולם לוחצים על הקלידים כאילו היו שלהם. בחלק מהימים אפשר לשמוע פסנתר שמנוגן במשך שעות, כשנגנים מחליפים זה את זה ללא תיאום, ורק לפי מצב הרוח. מדובר באחד המפגשים העירוניים הבודדים שיכולים להתקיים בין אנשים זרים – דרך שיר מוכר, תו פשוט, או אלתור שנולד מהרגע.
יותר ממוזיקה
הפסנתרים האלו אינם רק גימיק אורבני. עבור רבים הם מקום מפגש, סוג של עוגן רגשי. יש מי שמספר כי עבר ליד הפסנתר במקרה, והרגיש צורך פתאומי לשבת ולנגן. אחרים משתפים כי הנגינה הפתוחה עזרה להם בתקופות של בדידות, או שימשה להם כלי לתקשר עם אנשים זרים ברחוב – בלי מילים.
גם בימי זיכרון כמו יום השואה או יום הזיכרון לחללי צה"ל, נצפים רבים מנגנים שירים של פעם, יצירות של סולידריות ישראלית או נעימות שקטות שמצליחות לגעת – בלי צורך לדבר. כך הפכה היוזמה העירונית לתופעה ירושלמית חמה ואנושית, ששייכת לכולם.
ההשפעה שקטה – אבל עמוקה
חוקרים בתחום האורבניזם טוענים כי אלמנטים כמו פסנתרים ציבוריים תורמים ל"שכבות התחברות" בין בני אדם בעיר. הם לא רק מייפים את המרחב – אלא יוצרים סביבה מזמינה, פתוחה לשיחה, ומפחיתים תחושת זרות או ניכור. עבור עיר מורכבת כמו ירושלים – מדובר במנגינה שמשמעותה חורגת בהרבה מהצליל עצמו.
צילום: בארי שחר
"מפגש ייחודי בין מוזיקה להיסטוריה",
בכתבה על רחוב תחכמוני בירושלים
גם מוסדות תרבות בעיר מתחילים להבין את הפוטנציאל: בשנים האחרונות יש ניסיונות לשלב את הפסנתרים הציבוריים ביוזמות קהילתיות, הופעות פתע וימי חשיפה למוזיקאים צעירים.
הפסנתר הציבורי הוא לא רק כלי נגינה – הוא כלי תקשורת. והוא מחבר בין אנשים שרק לפני רגע לא ידעו זה את זה. לפעמים, זו כל המנגינה.