על הדרכים היצירתיות של משרד האוצר להגדיל הכנסות בעקבות הפגיעה הכלכלית הקשה של מלחמת 'חרבות ברזל' נכתב כאן לא פעם בעבר. כעת נראה שהשר, בצלאל סמוטריץ', מצא דרך חדשה ומקוממת אפילו יותר מקודמותיה: הטלת מס נסיעה על רכבים חשמליים. מה שקראתם.
מחוק ההסדרים, אותו מתכוונים לאשר יחד עם התקציב המתוקן לשנת 2024, עולה כי באוצר מעוניינים לגבות מס בגובה של 15 אגורות עבור כל 1 ק"מ נסיעה. בחשבון גס, סכום המס יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה. איפה בכל זאת אפשר למצוא סוג של נחמה בהצעה המופרכת? אולי בכך שאותו מס יוטל רק משנת 2026. במציאות בלתי אפשרית ועם ממשלה בלתי אפשרית עוד יותר, גם זה משהו.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב בין השאר כי "גובה מס זה חושב כך שיהיה שקול למס הבלו אותו משלמים רכבי מנוע בעירה פנימית, בהתייחס לרכבים המתאפיינים בצריכת דלק יעילה, ותוך הפחתה של התועלות הייחודיות לרכבים חשמליים בהיבטים של הפחתת פליטות גזי חממה, זיהום אוויר והפחתת רעש. להשוואה, גובה מס הבלו על בנזין הוא כ-3.3 ש"ח לליטר. מס הבלו המוטל על רכב חדש עם צריכת דלק של 17 ק"מ לליטר הוא כ-19.4 אג' לק"מ ועבור הרכבים באחוזון ה-20 מבחינת צריכת הדלק (19 ק"מ לליטר) מס הבלו עומד על כ-17.4 אג' לק"מ".
בנוסף, הובהר כי "את התועלות היחסיות של הרכב החשמלי (כ-3 אג' לק"מ בהשוואה לרכב חדש, ומעט פחות מזה ביחס לרכבים היעילים ביותר) ניתן לשקף באמצעות הפחתת המס בהיקף זה, וכך לקבל מס בגובה כ-15 אג' לק"מ, וזאת בהסתמך על ערכי עלויות הפליטה המופיעים בספר הירוק של המשרד להגנת הסביבה ועל מחקרים בינלאומיים".