מגמת הרכב החשמלי בישראל צוברת תאוצה, כך עולה מהסקירה השנתית הראשונה של רשות המסים על ענף הרכב לשנים 2022-2023. למרות האתגרים שהציבו מגפת הקורונה והמלחמות האחרונות, שנתיים אלו היו שנות גאות בייבוא כלי רכב לישראל, עם שיעורים גבוהים במיוחד של רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין.
בשנת 2023, כ-25.2% מכלל כלי הרכב שיובאו לישראל היו חשמליים, זאת למרות צמצום הטבות המס על רכבים אלה. בנוסף, 5.2% מהרכבים המיובאים היו רכבי פלאג-אין היברידיים. נתון מרשים נוסף הוא שבשנה זו נרשמה כמות שיא של 48,400 רכבים חשמליים לתנועה, המהווים 18% מכלל הרכבים החדשים שנרשמו.
גם לקראת סוף 2023, כשרשות המסים העלתה את מס הקנייה על רכבים חשמליים ופלאג-אין, חוותה ענף היבוא התמודדות מרשימה. למרות בעיית החוסמים שעיכבה אספקות ממרחקים, היבואנים הצליחו להכניס כמויות גדולות של רכבים חשמליים לישראל עוד לפני כניסת העלייה במס לתוקף. בדצמבר 2023, שיעור הרכבים החשמליים מבין הרכבים המיובאים הגיע לשיא של 56.5%, ורכבי הפלאג-אין היוו 8.4%.
המספרים הגבוהים במכירת רכבים חשמליים הובילו לעלייה חדה בערך היבוא הכולל של כלי רכב. בשנת 2022 הסתכם ערך היבוא בכ-27.4 מיליארד שקלים, עלייה ריאלית של 22.4% לעומת 2021. ב-2023 חלה עלייה נוספת של 5.2% לכ-30 מיליארד שקלים. אולם, ההכנסות ממס קנייה עלו בשיעור נמוך יותר של 14.9% ו-3.3% בהתאמה, בשל משקלם הגובר של הרכבים החשמליים הזולים יחסית במס.
מגמות אלו משקפות היטב את המעבר המואץ לרכבים חשמליים, תהליך שרשות המסים שמה לו כיעד מרכזי בתכנון המדיניות הירוקה. ככל שהטכנולוגיות החדשות יתבססו, וההיצע והביקוש לרכבים חשמליים יגדלו, ניתן לצפות שהמגמה תתעצם עוד. זו הזדמנות לא רק לצמצום פליטות, אלא גם להפחתת התלות בדלקים מזהמים ויקרים.