במסגרת המאבק הנרחב נגד הפרות חוק קידום התחרות בענף המזון, הודיעה הממונה על התחרות היום על הטלת עיצום כספי משמעותי על ענקית המשקאות הישראלית טמפו, המשווקת את משקאות פפסי בישראל, ולמעשה המתחרה הגדולה ביותר של החברה המרכזית למשקאות, המשווקת את משקאות קוקה קולה בישראל. הצעד החריף מהווה נדבך נוסף במסע האכיפה התקיף של הרגולטור כנגד חריגות בשוק המזון.
במסגרת הסכם, תשלם חברת טמפו קנס של 4 מיליון שקלים לאוצר המדינה. הסכום המשמעותי נגזר מחומרת ההפרות שזוהו בפעילות החברה, ביניהן "התערבות בשטחי תצוגה והמלצות מחירי מוצריה לצרכן".
הקנס לטמפו הוא רק הנדבך האחרון בגל הסנקציות שהרשות מטילה על ספקיות המזון הגדולות. בחודשים האחרונים פורסמו הסכמים להטלת קנסות כבדים על סנו (16 מיליון ש"ח), נטו (18 מיליון ש"ח), דיפלומט (9 מיליון ש"ח) וסוגת (18 מיליון ש"ח). במצטבר, הקנסות שהוטלו או עתידים להיות מוטלים על ענף המזון כבר מסתכמים בכ-88 מיליון שקלים.
לפי הרשות, המהלכים נגד הגופים הגדולים מקדמים "אכיפה מהירה ויעילה של חוק המזון, ומגבירים את ההרתעה בענף מפני הפרתו". הצעדים החריפים הם תוצאה של בדיקה רוחבית שנפתחה בתחילת 2022 נגד "כלל ההסכמות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאים הגדולים". מבצע האכיפה הנרחב של רשות התחרות מבטא את הנחישות שבה היא פועלת להגנה על התחרות החופשית בשוק המזון. "צרכנים אמורים ליהנות ממגוון רחב של מוצרים ומחירים הוגנים," הוסיפה הרשות, תוך הבעת התעקשות להמשיך ולאכוף את החוק ללא רחמים.
הצעדים הדרמטיים של רשות התחרות כנגד ענקיות המזון מצביעים על המחויבות הגבוהה למלחמה ביוקר המחיה ובחוסר התחרות בענף המזון הישראלי. יהיה מעניין לראות אם הקנסות הכבדים יצליחו להשפיע על ההתנהלות של החברות הגדולות, או שמא תידרש התערבות רגולטורית נוספת כדי להשיג את השינוי המבוקש בענף החיוני הזה.