כבישי ישראל בשעות העומס מלאים בשלל מכוניות, אך מבט מעמיק יגלה שחלק מהמותגים שהיו מוכרים לפני שנה כמעט ונעלמו לחלוטין מהכבישים. נתוני המכירות של תחילת 2024 חושפים תמונה דרמטית: בעוד שמותגים מבוססים שורדים את הסערה, יצרניות יוקרה וחדשנות קורסות. AIWAYS, היצרנית הסינית שחלמה לכבוש את שוק החשמליות, היא הדוגמה הבולטת. מ-373 מכירות לפני שנה, היא צנחה ל-7 בלבד – ירידה מסחררת של 97%. זוהי נפילה חסרת תקדים, שמרמזת על אובדן אמון הצרכנים, מעבר להשפעות המלחמה.
גם אלפא רומאו האיטלקי, שפעם סימל סטייל ותשוקה, נעלם מהנוף. מ-209 מכירות בשנה שעברה, הוא צנח ל-93, ירידה של כ-60%. הנפילות לא מוגבלות למותגים צעירים או אירופיים: יגואר הבריטית המפוארת מתקשה עם 4 מכירות בלבד, פרארי האיטלקית ירדה מ-15 ל-5, ובנטלי הבריטית עם 5 מכירות בלבד. מנגד, הענקיות הקוריאניות שולטות. יונדאי, למרות ירידה של כמעט 40% (מ-24,913 ל-15,089), עדיין מובילה בפער עצום. טויוטה עקפה את קיה ותפסה את המקום השני עם 14,081 מכירות, בעוד קיה שלישית עם 13,861, ירידה של כ-25%.
ההפתעה היא BYD החשמלית, שתפסה את המקום הרביעי עם 9,027 מכירות. זה מראה שחדשנות, כשהיא מגובה במחיר נכון, יכולה להצליח גם בתקופות קשות. המגמות הללו מעלות שאלות על עתיד שוק הרכב הישראלי. האם הנפילה הדרמטית של מותגי יוקרה וחדשנות היא רק תוצאה זמנית של המלחמה, או שמא היא משקפת שינוי עמוק יותר בהעדפות הצרכנים?
המומחים סבורים שיש כאן תמהיל של גורמים. המלחמה בהחלט השפיעה, גורמת לאנשים להעדיף מותגים מוכרים ו'בטוחים'. אבל מסתמנת גם מגמה עמוקה יותר – הישראלים מחפשים כעת יותר ערך תמורת כסף. מותגי יוקרה וחדשנות נדרשים להוכיח את עצמם מחדש. ההערכה היא שחלק מהמותגים שקרסו יחזרו בהדרגה, אך לא כולם. המלחמה האיצה תהליך של סלקציה טבעית, ורק מי שיתאים עצמו לצרכן הישראלי החדש ישרוד.