בעולם הקמעונאות המודרני, מבצעים והנחות הפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה. אך מה קורה כשהמבצעים הללו מתגלים כאשליה? רשת האופנה קסטרו נקלעה לסערה כזו, ועתה נאלצת לשלם את המחיר – תרתי משמע. בפסיקה בנושא, בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסדר פשרה בין קסטרו לבין קבוצת לקוחות שהגישו תביעה ייצוגית. הטענה: הרשת הציגה מבצעים והנחות שלא שיקפו את המציאות. במקום להוריד מחירים באמת, טענו התובעים, קסטרו יצרה אשליה של חיסכון על ידי הצגת "מחירים קודמים" מנופחים.
יתרה מזאת, נטען כי הרשת הפרה את החוק כשהגדירה מחירים מוזלים כ"מבצע" למשך 35 ימים רצופים. לטענת מומחים לדיני צרכנות, החוק דורש שמבצעים יהיו זמניים ומתחלפים, אחרת מדובר בהטעיה. קסטרו הכחישה את הטענות, אך בחרה להתפשר. התוצאה: הרשת תשלם 675 אלף שקל, שיחולקו בין 67,500 חברי מועדון הלקוחות שלה. מומחים טוענים כי למרות שמדובר בסכום קטן – 10 שקלים לכל חבר – זהו סימן לבעיה גדולה יותר. לדבריהם, רשתות רבות משתמשות בטקטיקות דומות, וזה רק קצה הקרחון.
אך גם בתוך הפיצוי הצנוע, מסתתר טריק נוסף. חקירת YNET גילתה כי בקסטרו, ההנחה לא מופחתת אוטומטית בקופה. על הלקוחות לבקש במפורש את הפיצוי. מומחים להתנהגות צרכנים מסבירים כי זוהי שיטה ידועה: רוב האנשים שוכחים או מתביישים לבקש, וכך רק חלק קטן מנצל את ההטבה. עוד נקודה מעניינת: אם לא תנצלו את ההטבה בשווי 10 שקלים תוך שנה, הם יחולקו בין שאר חברי הקבוצה. מומחים מציינים כי זהו מנגנון חכם, המבטיח שהכסף יגיע לצרכנים ולא יחזור לכיסי החברה.
התיק של קסטרו מעורר דיון נרחב על שקיפות במסחר הקמעונאי. כלכלנים ומשפטנים טוענים כי זוהי קריאת השכמה לצרכנים ולמחוקקים. לדבריהם, יש צורך בכללים ברורים יותר לגבי מבצעים והנחות, אחרת קשה לדעת אם באמת חסכנו או רק דומינו לחשוב כך. בינתיים, אם אתם חברי מועדון קסטרו, יש לכם 10 שקלים בקופה. אל תשכחו לבקש אותם. זה אולי נראה סכום פעוט, אבל הוא מייצג מאבק גדול בהרבה על הגינות בעולם הצרכנות.