כה באלול התשפ”ד
28.9.2024
כניסת השבת בירושלים: 17:53'
יציאת השבת בירושלים: 19:05
פרשת השבוע: פרשת ”ניצבים וילך”
פרשה המנסה להסיר כל ספק, ולהגדיר מי הוא יהודי. זוהי ברית מיוחדת עם האל, שתמציתה היא:
"הַֽעִדֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֮ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַֽחַיִּ֤ים וְהַמָּ֨וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּֽחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ" (דברים, ל', יט).
עליכם לבחור בחיים. הנאמר חל על כל העם ועל כל נספחיו. הכתוב מדגיש זאת בבירור, כדי למנוע טעות, שמא התורה שייכת ומיועדת רק לחלק מן העם.
"ט אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם רָֽאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל׃ י טַפְּכֶ֣ם נְשֵׁיכֶ֔ם וְגֵ֣רְךָ֔ אֲשֶׁ֖ר בְּקֶ֣רֶב מַֽחֲנֶ֑יךָ מֵֽחֹטֵ֣ב עֵצֶ֔יךָ עַ֖ד שֹׁאֵ֥ב מֵימֶֽיךָ" (שם, כט', ט-י).
פסוקים המתייחסים למעמדות משלל סוגים. גם מעמדות שלטוניים, גם חברתיים וגם לאומיים. ראש השבט, השוטר, הזקן והגר, כולם שווים במעמד הברית, ללא קשר לקרבה למשכן, למצב אמוני, לסטטוס חברתי או דרוג שכר.
"יג וְלֹ֥א אִתְּכֶ֖ם לְבַדְּכֶ֑ם אָֽנֹכִ֗י כֹּרֵת֙ אֶת־הַבְּרִ֣ית הַזֹּ֔את וְאֶת־הָֽאָלָ֖ה הַזֹּֽאת׃ יד כִּי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ פֹּ֗ה עִמָּ֨נוּ֙ עֹמֵ֣ד הַיּ֔וֹם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאֵ֨ת אֲשֶׁ֥ר אֵינֶ֛נּוּ פֹּ֖ה עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם" (שם, כט', יג-יד).
זו עוד הבהרה וחידוד הציווי והברית… התורה ניתנת לכל והיא אינה מיועדת למגזר מסוים. ההתייצבות מול הברית הזו אינה מחייבת בהכרח קבלה מלאה של מצוותיה וחוקיה, אך מי שנכון לקבלה, עליו החובה לעשות כנדרש. זו אמירה שמכוננת לא רק את היחס לתורה ולמצוות, אלא את עצם היות יהודי ויהודייה בעולם.

צילום: Dr. Avishai Teicher Pikiwiki Israel
סוגיית "מי הוא יהודי", העלתה לאורך השנים מחלוקות בעם ישראל – מי חוסה תחת הגדרה זו? האירוע בפרשת 'ניצבים וילך' לא פורש לפי הפשט. עד 1970 לא הייתה במדינת ישראל מדיניות עקבית ומחייבת לגביה. שרי פנים, משרדי פנים, ניסו להתמודד ככל יכולתם ועפ"י השקפת עולמם עם הסוגייה. חבל מאוד שלא נשארה ההגדרה המצוינת, הפשוטה, המכילה והמקבלת, הכתובה בפרשה: "אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם… כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל".
מול 'הניצבים' הזה, העמידה וההקשבה לוויכוח אליו הסתננו פרשנויות אין ספור – לפי חוק השבות, ולפי דעתו של הרבי מלובביץ', שנתן דעתו כי כל הנולד לאם יהודייה הוא יהודי, מגיע היפוכו של דבר 'וילך' – הסמל לתנועה קדימה – ההליכה וההתקדמות חשובים ונחוצים מאוד בחיינו.
בתקופה שלפני ראש השנה, נתייצב מול עצמנו, נחשוב ונברר מעשינו, רמת מוסריותנו, מידת חוזקו של הקשר ביננו לבין יהדותנו וישראליותנו. נחשוב על מכלול הערכים אליהם אנו שואפים, כמו אהבת הזולת, נתינה, קבלה, תרומה לחברה והחובה במימוש עשרת הדברות. בעזרת כל התובנות שיעלו בראשנו נלך פשוט קדימה, וננסה ליישם יום-יום בחיינו יושרה, הומניות, אנושיות, הבנה וחמלה.
גם פניו של משה מופנות קדימה, אומנם אל קץ חייו, אך הוא ממנה למחליפו לעתיד לבוא, את יהושע. משה מכתיר את יהושע ומאחל לו "חזק ואמץ". בכל ההוראות וההנחיות אותם הוא מוסר למנהיג הירוק והחדש, פניו של משה קדימה. הולך אל השמש העולה, ודרכו שוב פונה קדימה. הוא צופה לקראת שעה גדולה, זקוף ראש, ונפשו עדיין לא שחה. חוצב הוא ביד רמה את הגורל, נושא בלב תקווה יוקדת. מזכיר כי שי לנו אומה, כי יש לנו מולדת. הולך ומדריך את יהושע ללכת לקץ המדבר וקץ הניכר – להגשים חלום חירות.
זוהי גדולתו של משה מנהיג למרחקים ארוכים, בעל הישגים כבירים ויכולות המעוררות השתאות וראויות להערצה. משה שלא שוכח אורחות חינוך מובהקות. נוטע ביורשו – יהושע – עוד ועוד יסודות ביטחון באל וביטחון עצמי. הביטוי השולט בהכתרתו של יהושע למנהיג הוא "חזק ואמץ".
לא נשכח גם אנו את הכלל החשוב הזה בהיותנו הורים ומחנכים – לטעת בלב הצעירים ביטחון עצמי וערכים מוסריים אין סוף. לעודדם ולשבחם ולטעת בהם את אמוננו בהם. שידעו ויפנימו – אנחנו סומכים עליכם ובוטחים בכם. אתם מעולים!!
כולנו יהודים
מילים: חיים חפר
לחן: דובי זלצר
כשפיזר אלוקים את עמו ישראל
בין בניו של עשיו ובין בני ישמעאל
הוא נתן לכולם שבתות וחגים
אך שכח לחלק את אותם המנהגים
ככה זה בחיים, החיים זהו שוק
כאן מרבד קסמים, כאן השד בבקבוק
כאן קונים גם אויבים
מוכרים ידידים
אך הכסף נשאר אצל היהודים
בלונים כחולים לקטנים ולגדולים
איזה גזר טרי לעיניים בריא
קצ'קוול, קצ'קוול זה יוצא מן הכלל
ירקות, ירקות, עתיקות, עתיקות
כולנו יהודים וכל כך נחמדים
יהודים במאה אחוז
גם השוורצע וגם הווזווז
לכולנו אותו אבא
מרומניה, אלג'יר וכפר סבא
ואם יש צרות ויש יסורים
אז כולנו שפה אחת מדברים
וכל ישראל, וכל ישראל
וכל ישראל חברים
אדוני בוא תראה איזה יופי סחורה
זה חזק כמו ברזל
זה בכלל לא נקרע
אם לא טוב, אדוני
כסף בחזרה
או ש"שמע ישראל" תקרא
אתה חמור
אתה נבל
אתה גנב
אתה שפל
אתה חזיר
אתה שמן
אתה נבזה
איזה מן יהודי הוא זה
כולנו יהודים וכל כך נחמדים
יהודים במאה אחוז
גם השוורצע וגם הווזווז
לכולנו אותו אבא
מרומניה, אלג'יר וכפר סבא
ואם יש צרות ויש יסורים
אז כולנו שפה אחת מדברים
וכל ישראל, וכל ישראל
וכל ישראל חברים
אדוני תסתכל איזה כד
באמת זה דבר מיוחד
וממנו שתה הכליף מבגדד
הן לפני שבוע אחד
אתה חמור
אתה טיפש
אתה נבל
אתה גנב
אתה רמאי
אתה שפל
אתה חזיר
אתה שמן
אתה נבזה
איזה מן יהודי הוא זה
כולנו יהודים וכל כך נחמדים
יהודים במאה אחוז
גם השוורצע וגם הווזווז
לכולנו אותו אבא
מרומניה, אלג'יר וכפר סבא
ואם יש צרות ויש יסורים
אז כולנו שפה אחת מדברים
וכל ישראל, וכל ישראל
וכל ישראל חברים