כו כסלו התשפ"ד
9.12.2023
כניסת השבת בירושלים: 15:59
יציאת השבת בירושלים: 17:15
פרשת השבוע – פרשת "וישב"
"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו–בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן" (בראשית פרק לז, א). וזאת לאחר תקופה ארוכה של נדודים, מסע הכרוך במאבקים, פגישות לא קלות, פחדים, חרדות והתמודדויות יומיומיות עם מורכבויות של החיים.
ההתיישבות בכנען והשינוי ביעדי ההיסטוריה העתידית, משנים ביעקב תובנות חיים יסודיות. אחת מהן שחייו אמורים לקבל כיוונים הקשורים בהתיישבות יציבה יותר, ובדיוק כשהוא מתחיל לעבד את הנושא של בניית עם וארץ.
בין ילדיו מתנהלת תחרות קשה הניזונה מתמהיל של עובדות, ספקות, קנאה ושנאה, המתרקמים בין יוסף לאחיו. ברקע השנאה הזו עומדים כמה מרכיבים: העדפתו של יעקב את יוסף וכתונת הפסים שנתן לו, הוצאת דיבתו הרעה של יוסף ע"י האחים וחלומותיו של יוסף, הממחישים את עליונותו על פני אחיו. שנאה זו מובילה בסופו של דבר לכך שהאחים זוממים להורגו, אך ראובן מונע זאת ויוסף מושלך לבור.
יעקב, שעד כה הפגין עוצמות, חוסן נפשי בבגרותו ויכולות התמודדות שבילדותו לא היינו מעלים בדעתנו שהוא ניחן בהן, מופיע כעת כמבוגר האחראי המתערב ומתעניין במעשיהם של אנשים זרים – הוא שוב איננו איש תם יושב אוהלים.
סיפור "הרועים" על יד הבאר והדו-שיח המתנהל ביניהם, מעלה תמיהה – מה יעקב רוצה מאותם רועים? מה פשר התערבותו בחיי אנשים שרק עכשיו פגש? חכמים הבינו זאת כהתנהגות הנאמנה לעבודה, לעמל, ליצירה ולהתקדמות, כתכונות בהן הצטיין. לעומת זאת, הסיפור על יוסף וכתונת הפסים לא מתאפיין כדרך חינוכית הראויה לחיקוי. ההפליה לטובת יוסף גזרה עליו יגון וצער.
אחד עשר בנים ליעקב מאימהות שונות. הם נבדלו זה מזה באופיים. נערים מתבגרים ואמוציונאליים. בראותם את היחס המועדף שיוסף מקבל, הופעל אצלם המנגנון הנפשי ההישרדותי – מנגנון הקנאה. קנאת האחים, שאצל כל אחד מהם באה לידי ביטוי במידה שונה, נבעה מהמחשבה שאבא מבטל את הקסם שלי, מהמחשבה שאותי לא מעריכים. קנאה שהיוותה תחליפים לרגעים ולימים בהם נמנעה מהם אהבת אביהם.
יוסף עצמו תרם לאותה קנאה להפוך לשנאה קשה – בסיפור חלומותיו. האחים מבינים מיד את הנמשל שבחלום – כוונתו לשלוט בהם. תגובתם תקיפה וקשה: "וַיֹּאמְרוּ לוֹ, אֶחָיו, הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם-מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ; וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ, עַל-חֲלֹמֹתָיו וְעַל-דְּבָרָיו" (שם, ח).
קנאתם של האחים היתה עינוי שהטילו על יוסף, על עצמם ועל אביהם. קנאה שהיתה מלכודת מועדפת ביותר על אהבה שלא קיבלו – ואולי ראובן, הבכור, שזכה לאהבה השמורה לבכורים, מגלה מידת מה של חמלה ליוסף ומונע את מותו.
בהתבגרותם המאוחרת של האחים ובהתיישבותם ברחבי הארץ כשבטים, ייקחו אחריות על משפחותיהם וחינוך ילדיהם. הניסיון, החינוך, המורשת והאמונה שירכשו לאורך זמן, ישרישו ערכים ומידות בעם ישראל .
חלקנו, כחוליות המשכיות בעם שנוצר אז וכצאצאי השבטים, מבינים שכאשר ילד מרגיש שהוצא אל מחוץ לטווח תשומת הלב של הוריו או שחש דחוי ע"י אחיו, הוא ינסה להדוף את התחושה שאין לו מקום משל עצמו. תחושת הקנאה תמלא תפקיד מכריע בהתפתחותו האנושית.
נזכור שחשוב כל כך לתת לילדינו את המרחב והביטחון לחוות ללא הפרעה, יריבות, השלמה, פרטיות, נדיבות לב וחמלה. כהורים ננסה לא להיות שיפוטיים כלפי ילדינו, נהייה מודעים לרגש זה ונתרגל במשפחה את הכרת התודה במה שיש ועל כך ששפר גורלנו.
וליעקב נאמר – עם ישראל בהתהוותו היה עם קשה ומאתגר, אך ראה מה קורה לו בימי פרעות בישראל – מתקבץ, מתאחד, מתנדב, מתלכד, מעניק ונלחם – אלו הם צאצאיך יעקב. הייה גאה בעמך ישראל. הסינרגיה השבטית שהנחלת בנו עובדת ומייצרת נבחרות ותקווה. בעזרתך למדנו ש"אין הרמוניה בלי דיסוננס", כמו שאמר איתמר כרמלי, פסנתרן בן 22 מתל אביב.
ועם תווי הלחן הזה נמשיך לנצח ולהיות עם נבחר – עם סגולה.
***********
קראו גם: